Husulan hautausmaa (Vehkalahti)

Husulassa on kaksi hautausmaata, niiden välissä kulkee tunnelissa moottoritie ja hautausmaat yhdistyvät toisiinsa kevyenliikenteen väylän avulla. Vanhempi hautausmaista on entisen Vehkalahden seurakunnan hautausmaa, joka on perustettu jo v. 1750. Läpkäytävä pääportin luona muistuttaa menneistä ajoista. Ennen rakennuksen läpi ajettiin hevosella vainajaa hautausmaalle tuotaessa. Kaunis ja tunnelmallinen vanha hautausmaa on edelleen käytössä; vanhoihin sukuhautoihin tehdään arkkuhautauksia ja myös uurnia voidaan niihin haudata. Uusia arkkupaikkoja ei enää ole. Takaisin seurakunnalle luovutetut hautapaikat voidaan ottaa uudelleen käyttöön uurnahaudoiksi.

Jouluna kumpuilevassa maastossa palavat tuhannet kynttilät näkyvät hyvin ohikulkevillekin ja välittävät Joulun sanomaa.

husula-vehk-syksy-3-als