Marian kirkko

Neitsyt Maarialle pyhitetty keskiaikainen kivikirkko lienee rakennettu nykyiselle paikalleen ennen vuotta 1396. Kirkko on tuhoutunut ja korjattu useita kertoja, siksi vanhoja maalauksia ja kirkollisia esineitä ei juuri ole. Kirkko korjattiin nykyiseen ulkoasuunsa Haminan palon (1821) jälkeen C.L.Engelin piirustusten mukaan. Silloin siihen rakennettiin nykyinen kellotorni.  Tästä vaiheesta kertoo kirkon länsiseinällä oleva taulu: ”Tämä Herran huone, joka tulella hävitettiin  Haminan kaupungin tulipalossa vuonna MDCCCXXI  uudestansa rakennettiin ja laajennettiin Hänen Majestätinsä Kejsar Nicolai I sen hallituksen aikana vuonna MDCCCXXVIII.”

Viimeisin kirkon kunnostustyö valmistui vuonna 2013. Arkkitehti Ulla Raholan johtamassa uudistuksessa haluttiin palauttaa edellisessä, vuoden 1963 remontissa piiloon siirrettyä 1800-luvun  henkeä.  Samalla kuoriosaa madallettiin ja laajennettiin niin, että nyt alttarin ääreen pääsee myös pyörätuolilla. Kirkossa on noin 550 istumapaikkaa.

Kirkon lattian alla ja ympäristössä ovat saaneet leposijansa monet vanhat vehkalahtelaiset. Siitä kertoo muistotaulu asehuoneessa sekä kesällä 1974 kirkkopihaan pystytetty Esko Ahlbergin suunnittelema muistomerkki. Kirkon tornin seinällä on vehkalahtelaisen taiteilija Sulo Mäkelän korkokuva v 1964. Kirkon esineitä 1700-luvulta alkaen on nähtävissä museohuoneessa kirkon eteläsiivessä.

Marian kirkon historia

Marian kirkko 360

Kuvat:

• Alttaritaulu esittää viimeistä ehtoollista. Nykyinen alttaritaulu restauroitiin ja palautettiin alttaritauluksi vuonna 2013. Vanhaa alttaritaulua säilytetään kirkkomuseossa.
  • Helena Vaari suunnitteli ja valmisti kaikki uudet kirkkotekstiilit. Niihin hän sai esiin juuri samoja kuvallisia aiheita, jotka tulipalot olivat kirkon seinistä aikanaan tuhonneet.
  • Pisara -teoksen on suunnitellut Jukka Korpihete.
  • Vuoden 2013 remontissa kirkon keskikäytävälle palautettiin kuorissa sijainneet vanhat messinkikruunut ja käytävän molemmin puolin pilareihin vanhat messinkilampetit.