Matti Muukka ja vaakunoiden valmistamisesta vastanneet Eila ja Pentti Tiaskorpi asensivat Knaapisukujen uudet vaakunat Haminan Marian kirkkoon 14. lokakuuta 2017. Matti Muukalla on sylissään Brandstaka-suvun vaakuna, Eila Tiaskorvella Pihljerta-suvun ja Pentti Tiaskorvella Husgafvel-suvun vaakuna.

Haminan Marian kirkosta aikoinaan kadonneiden Knaappisukujen vaakunoiden tilalle on asennettu uudet vaakunat. Brandstaka, Husgafvel ja Pihljerta –sukujen vaakunat sijaitsevat nyt asehuoneen vintille rakennetun kirkkomuseon seinällä ja ovat kaikkien kirkossa kävijöiden nähtävissä.

Perimätiedon mukaan vaakunat ovat aikoinaan sijainneet kirkossa, mutta sijaintipaikasta ja katoamisajankohdasta ei ole säilynyt tietoja.

– Haminan seurakunta ja Museovirasto suhtautuivat erittäin myötämielisesti ajatukseen sijoittaan sukuvaakunat jälleen Marian kirkkoon, kertoo Kari Pilhjerta.

– Tämä on myös osoitus sukujen arvostuksesta ja merkittävästä sijaintipaikasta juuri Vehkalahdella. Vaakunoiden sijoittaminen kirkkoon edustaa nyt myös pysyvyyttä ja toivottavasti vaakunat säilyvät tällä kertaa täällä satoja vuosia tästä eteenpäin.

Halsualainen taiteilija Pentti Tiaskorpi on valmistanut uudet vaakunat kipsistä vanhojen piirustusten ja kuvien pohjalta.

Vaakunat julkistetaan messussa sunnuntaina 26.11. jonka jälkeen Knaappisukuseurat tarjoavat Simeon-salissa kirkkokahvit. Kahvien yhteydessä kerrotaan lyhyesti vaakunoista ja suvuista niiden takana.
Nykyisin Marian kirkko kuuluu Haminan seurakunnan kirkkoihin.

Seppo JJ Sirkka

Kuvateksti
Matti Muukka ja vaakunoiden valmistamisesta vastanneet Eila ja Pentti Tiaskorpi asensivat Knaapisukujen uudet vaakunat Haminan Marian kirkkoon.

Matti Muukalla on sylissään Brandstaka-suvun vaakuna, Eila Tiaskorvella Pihljerta-suvun ja Pentti Tiaskorvella Husgafvel-suvun vaakuna.


Lyhyesti suvuista:

Knaappi-nimitystä käytettiin Ruotsissa ensi kertaa 1300-luvun alkupuolella Maunu Eerikinpojan tullessa kuninkaaksi. Heitä kutsuttiin myös aseenkantajiksi. Vehkalahden väestöstä knaappeja oli n. 1/6, jotka olivat vapaita väenotosta ja kruunun maksuista. Tätä vapautusta vastaan he varustivat armeijaan ratsumiehiä ja hevosia.

Vehkalahtelaisen Brandstaka-suvun vaakunassa on kuvattuna palava paalutukki. Osa suvun jäsenistä muutti vuoden 1906  suuressa nimenmuutoksessa sukunimensä Tulikouraksi.

Husgafvelit polveutuvat perimätiedon mukaan 1300-luvun lopulla maatiloja Reitkallissa ja Hietakylässä hankkineesta Erik Larssonista.

Pihlhjerta -sukujen juuret ovat Husulassa. Myös Pyötsaaresta, jonka korkeimmalta kohdalta Tontinvuorelta näkyy yli Suomenlahden, puhutaan Pihlhjertojen saarena. Suvun nimen kirjoitusasu Pihlhjerta pohjautuu vanhimpaan löytyneeseen kirjalliseen dokumenttiin.