Miehikkälän kirkko

Miehikkälän kirkko vihittiin käyttöön 1.11.1881. Kirkkoa oli alettu rakentaa vuonna 1879. Työ toteutettiin paljolti talkoilla. Tiilet poltettiin savesta kirkonmäen juurella. Kirkkoa on peruskorjattu vuosina 1927, 1963 ja 2008.

Kirkossa on 600 istumapaikkaa.

Kuvat:

• Ensimmäiset urut tilattiin Zachariassenin urkutehtaalta. Ne valmistuivat vuonna 1895. Nykyiset urut ovat vuodelta 1980, 16 äänikertaiset, Kangasalan urkutehtaan valmistamat. Vanhoista uruista käytettiin 10 äänikertaa uusiin urkuihin. Myös urkujen julkisivu säilyi entisenlaisena.
  • Kirkon alttaritaulu on Väinö Hämäläisen maalaus vuodelta 1930, aiheena Jeesuksen ristiltä otto.
  • Koristelmaalausten symboliikkaa: Raamattu, risti, viiniköynnös elämän ja Vapahtajan itsensä vertauskuvana. Viiniköynnöksen katkaisee tiimalasi, katoavaisuuden merkki. Alaosassa harvinainen kuva kirkollisessa taiteessa: mehiläinen.
  • Kirkon koristemaalaukset ovat taiteilija Urho Lehtisen käsialaa. Kirkon katon keskiosaan taiteilija Lehtinen on maalannut evankeliumien kirjoittajien vertauskuvat: Matteus (ihminen), Markus (leijona), Luukas (härkä), Johannes (kotka).